OverGround Magazin

Lady Gaga: Joanne - Szabadesés a vattacukor mennyországból

2016. november 22. - Veszprémi Gergő

lady-gaga-joanne-cover-2016-billboard-1548.jpg

Abban biztos vagyok, hogy senkinek sem kell őt bemutatnom. Olasz bevándorlók gyermeke, Stefani Joanne Angelina Germanotta,művésznevén Lady Gaga. Az extrém stílusáról elhíresült amerikai énekesnő, dalszerző és színésznő új albumot dobott a piacra, a Joanne-t, ami október  12-én jelent meg, és világszerte kivívta még a legszigorúbb kritikusok elismerését is.

A jelenleg is zajló albumbemutató fellépésein leveti az összes sminket és robot ruhakölteményeit, a köntörfalakat: ő csak Joanne. Akár egy jófej vagány lány a szomszédból a popdíva helyett. Kérdezem én, miért ne lehetne valaki mind a kettő egy személyben? Neki sikerült. Lehet gyűlölni és szeretni. Mikor épp nem űrlényként tipegett ruhakölteményében a vörös szőnyegen, a végzet asszonyaként szívta halandók vérét az American Horror Story Hotel szériájában. Sokszínű és inspiráló egyéniség, aki művészeti iskolába járt és avantgárd zenei színtéren mozgott fiatal felnőttként. A mai napig fest, és nem csoda, ha végignézzük a régebbi klipek kreatív jelmezeit és látványvilágát.

Valljuk be nem gondolták sokan az elvakult rajongókon kívül, hogy ennyi idő után sem tűnik el a popkultúra egéről. Úgy néz ki, nagyon nem lett hullócsillag. Új albumával az eddigi lemezeihez képest a legemberibb formájában mutatkozik meg, a női lét titkos, elveszett folyosóit világítja be rózsaszín fénnyel. Előhívja a gyerekkor édes keserű emléket, a szappanbuborék fújós délutánokat, mikor apa gereblyézi az avart és halk zene szól.

Szemezgetnék a számokból is egy kicsit. A címadó dal a Joanne, aminek a dalszövege is árulkodó: „Ez a középső nevem. Mintha egyúttal a fő részem lenne” - nyilatkozza az énekesnő. Mikor megtudta, hogy édesapja fiatalon elhunyt húgának is ez volt a neve, elhatározta, hogy ezen az úton indul tovább. Tokyo-i fellépésén könnyekkel küszködve fejezte be a számot, megindító mondattal: „Szeretlek apa.” A már klippel is megjelent Perfect Illusion című számban megtestesül, maszk nélküli, önfeledtség. Mi így is szeretjük, szíveket porig égető nőstény-szörnyeteg jelmez és morbidul szép frizura nélkül. Egy bulizó huszonéves lány, aki egy pillantásával rabul ejt. Ha a csillogás mögé nézünk, bizonytalanságot és a csupasz valóságot látjuk, ami nem is olyan rossz, mint gondolnánk. „Ha megérintesz úgy érzem, mintha amfetamintól lebegnék” Magyarul a szerelem a drog,ami megmérgezhet de meg is gyógyíthat.  A Dancing in Circles kicsit arról árulkodik, hogy hajlamosak vagyunk újra és újra ugyanabba a hibába esni, ha a vágyaink elvakítanak. Mégis édes a fájdalom ha megérte.”Éneklek, ne sírj Bébi”  A Million Reasons egy igazi ballada. Csomó érv szól ellene, mégis beleeshetünk a csapdába. Keserédes boldogság.  Az Angel Down című dalnak talán a legnagyobb üzenete, hogy lehet a káoszban is hinni, hogy a jó még nem veszett ki teljesen az emberekből.   

„Képzeld el ahogy csak sétálsz végig az utcán, teljesen szabadon és magadban érzed az egész világ lüktetését. Teli felfedezésre váró dologgal”

Úgy vélem az érzelmi törékenységünk kinyilatkoztatása, nem gyengeség és illúziórombolás. Sőt! A legbátrabb dolgok egyike! A dalokból megpillanthatunk valamit Joanne lelkének rejtett zugaiból és mindeközben a sajátunkból is látunk valamit. Eggyel több a millió ok közül, hogy meghallgassuk!

Fábián Anna 'Zoé'  

A bejegyzés trackback címe:

https://overgroundmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4211975452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása